Virikkeitä

Eläköön Zachris – Leve Topelius /
Må han leva i 200 år till! –kilpailuun

Kilpailuun saa lähettää hyvin monenlaisia töitä niin kuin kirjallisen tuotoksen, äänitteen, multimediaa tai videon. Ainoa ehto on, että ne lähetetään netin kautta ja että lähetetyn materiaalin käyttöoikeudet on varmistettu. Ryhdytään Topelius-faneiksi eli tekemään fanifiktiota.

Fanifiktio on fanien tuottamaa fiktiivistä tekstiä, jossa lähtökohtana on käytetty jonkun kirjailijan teosta, kirjaa, elokuvaa, näytelmää, runoa tai muuta lajia, mutta sen juonta, henkilöitä ja näkökulmaa on muokattu, supistettu tai laajennettu. Fanifiktio voi siis poiketa alkuperäisen kirjan juonesta tai luonnekuvauksesta.
Kirjoittajat voivat muun muassa sepittää henkilöhahmoille menneisyyden tai tulevaisuuden, jota alkuperäisessä käsikirjoituksessa ei ole tai täydentää alkuperäistarinan tapahtumia. Sen tarinaa voidaan myös muuttaa tai syventää jostakin näkökulmasta. On myös mahdollista luoda uusia henkilöitä tai nostaa esiin sivuhenkilöitä, joiden ympärille kehitetään uusia tarinoita. Tulkinnat voivat poiketa alkuperäisestä tarinasta.

Aspallén på Kuddnäs 1938.
(Svenska litteratursällskapet i Finland)

Tietopaketista

Kilpailujulistuksen oheen on koottu tietopaketti Z. Topeliuksen monitoimisesta elämästä. Mikä siinä kiinnostaa eniten? Jos runot tai sadut, lähde tutustumaan niihin netissä tai kirjastossa. Jos muistat vaikkapa viime joululta ”Varpusen jouluaamuna”, saat YouTubesta runon laulettuna, netistä löydät tekstin ja Wikipediasta selostuksen laulun synnystä.

Alla olevia vinkkejä on tarkoitettu vain ideoiksi, joita voit hyödyntää haluamallasi tavalla tai hylätä ja ryhtyä toteuttamaan omalla tavallasi.

Tämä aineisto on tarkoitettu, oletpa peruskoulun alakoululainen, yläkoululainen tai toisen asteen opiskelija.

Topeliuksen Maamme kirjan digitaalinen laitos on ilmestynyt ja löytyy osoitteesta http://www.maammekirja.fi.

Ideavinkkejä

  • Valitse jokin Topeliuksen runo, esim. Kesäpäivä Kangasalla, tutki sitä ja tee vastaava oma runosi mielimaisemastasi, voit myös säveltää tai antaa ystäväsi säveltää sen ja esittää luokkasi esiintyvien muusikoiden kanssa.
  • Kirjoita tai kirjoittakaa koko ryhmä omat runot lintuperspektiivistä niin kuin Topelius runossaan Kesäpäivä Kangasalla mutta aivan toisessa paikassa ja erilaisessa maisemassa.
  • Tutkikaa Topeliuksen tietopaketissa mainittuja runoja. Etsikää kustakin runosta jokin säe (kaunis, ruma, vaikeatajuinen) ja liittäkää ne yhteen yhdeksi pitkäksi tai useaksi runoksi.
  • Kirjoittakaa onnittelurunoja Topelius 200 v. ja esittäkää ne haluamallanne tavalla.
  • Kirjoita oma Maamme kirjasi, kuten ovat tehneet esim. Jörn Donner tai Roman Schatz radion haastatteluohjelmana. Topelius julkaisi yhdessä kuvataiteilijoiden kanssa teoksen Finland framställdt i teckningar, jota ei ole suomeksi, mutta löydät kaikki kuvat linkin kautta. Laadi omien kuviskavereittesi kanssa vastaava teos Suomi esiteltynä piirroksin.
  • Voit myös valita mielipaikkasi Suomesta ja laatia siitä käsikirjoituksen ja esityksen Topeliuksen hengessä ”Mä oksalla ylimmällä”. Yhteistyö voisi tässäkin olla avuksi. Jos esimerkiksi jollain on drone-lennokki, jossa on kamera, kuvatkaa ketään häiritsemättä ja kenellekään vaaraa aiheuttamatta tuo mielimaisema ylhäältä ja liittäkää siihen käsikirjoituksen mukainen selostus ja sopiva musiikki.
  • Kirjoita oma nykyajan versiosi sadusta, esim. Adalmiinan helmi (löydät sen täältä tai täältä) tai Koivu ja tähti. Voit myös lukea ja nauhoittaa oman versiosi tai tehdä musiikkivideon (ks. esim. youtu.be/feRASYubedM) tai näytelmän.
  • Voit myös etsiä kokonaan oman näkökulman Adalmiinan helmeen vaikkapa yhteistyössä jonkin teatteriryhmän kanssa (vrt. youtu.be/OlbGT8u5ts4)
  • Topelius itse oli kiinnostunut matkustamisesta. Simon Levin matka Suomessa -teoksessa hän kuvasi, millaista olisi Suomessa vuonna 1900. Siinä liikutaan mm. sähköisillä autoilla. Kirjoita kirjeitä Topeliukselle matkastasi nyky-Suomessa tai tulevaisuuden Suomessa.
  • Kirjoita kirje Topeliukselle, jossa reilaat samoissa paikoissa Euroopassa kuin Topelius aikanaan. Liitä kertomukseen kuvia ja halutessasi myös musiikkia. Ks. tietopaketista lisätietoa Topeliuksen matkoista (luvussa Sadut pakopaikkana).
  • Valitkaa kukin oma lempisatu ja keskustelkaa valinnan perusteista. Näytelkää niitä joko muuttamattomina tai muutettuina.
  • Mistä kertoo uusi satu Tähtisilmästä / Kultakutrista/ Pikku Matista / Sampo Lappalaisesta tai jostakin muusta sadusta. Kerro se kirjoitettuna, kuvitettuna tai muuten ehostettuna.
  • Suunnitelkaa Topelius-tapahtuma tai koulun juhla, joka yrittää poistaa Topeliukselta tietopaketissa kerrottuja huolen aiheita. Lähettäkää siitä video.
  • Lukekaa Topeliuksen novelleja kokoelmista Morsian ja muita kauhunäytelmiä sekä Tilinteon päivä ja muita kertomuksia. Dramatisoikaa ne haluamallanne tavalla.
  • Tehkää ”Nuorallatanssijasta” monologi, jonka kertoja on nuorallatanssija itse ja jossa on onnellinen loppu. Tai muunlainen dramatisointi.
  • Kuvitelkaa, että pääsette haastattelemaan tv:hen Topeliusta satukirjailijana / runoilijana / kauhukirjailijana / historiallisten romaanien tekijänä tms. Toteuttakaa haastattelu videona.
  • Kirjoittakaa essee Zacharias Topeliuksesta naisten puolestapuhujana tai haluamastanne näkökulmasta tutkimalla novelleja ja kertomuksia.

Topelius-linkkejä

Digi.kirjastot.fi-kokoelmasta löytyy digitoituna Topeliuksen Lukemisia lapsille ja Välskärin kertomukset:

DIGI – Yleisten kirjastojen digitoimaa aineistoa (viitattu 4. maaliskuuta 2018)

Lukemisia lapsille 1 sisältää seuraavat teokset:
MEIDÄN MAAMME.
PIKKU VERNA. (runo)
S IITÄ KESÄSTÄ, JOKA EI KOSKAAN TULLUT.
KUINKA METSÄN PIKKU LAPSET OPPIVAT LUKEMAAN.
KAKSI PUROA, TOINEN KOVAAN KOHISEE, TOINEN SIEVÄÄN SOHISEE.
MITÄ EMMA AJATTELI SYKSYLLÄ. (runo)
VUOKKO.
HÖYTIÄINEN. (runo)
VADELMAMATO.
KOULUPOJAN KESÄLAULU. (runo)
KOULUPOJAN TALVILAULU. (runo)
ARMELIAS ON RIKAS.
VILHON MIETTEET VAPUNPÄIVÄNÄ. (runo)
ELISA
LASTEN RUKOUS ISÄNMAAN EDESTÄ. (runo)
MUSTI. (runo)
RINALDO RINALDINI ELI ROSVOLIITTO. (näytelmä)
PIENI RESSU ELI RYPPYINEN ESILIINA. (runo)
RÄÄTÄLI, JOKA OMPELI YHTEEN SUOMEN JA RUOTSIN.
AURINKOKUNINKAAN KRUUNU. (runo)
TAIVAAN LAPSET. (runo)
CHARLES GORDON.
TOININ JOULUAATTO. (runo)
MIKÄ METSÄSSÄ ON KAIKKEIN KAUNIINTA.
LAULU PIKKU MAIJASTA. (runo)
SATU NELJÄSTÄ, JOTKA YLISTIVÄT JUMALATA. (runo)
KUKKASET KEDOLLA JA LINNUT TAIVAAN ALLA.
RUUSUHELMET. (runo)
HOPEARAHAN KERTOMUKSET.
SUVELAN SYYNE.
JÄÄTEHINEN. (Jättiläissatu.)
LAPSEN RUKOUS KAIKKIEN PUOLESTA. (Uuden vuoden iltana.) (runo)

Lukemisia lapsille 2 sisältää seuraavat teokset:
POJALLE. (runo)
TYTÖLLE. (runo)
KALLIS KYSYMYS.
PIKKU VALTTERIN MERKILLISET VAIHEET.
LUISTELIJA.
UUDEN VUODEN YÖ. (runo)
LUONNON SALAISUUS.
KUN RUUSUILLA MAATAAN. Satu. (runo)
ADALMINAN HELMI.
POIKA RAAHESTA.
KEVÄÄN SATU. (runo)
KOIVUJEN JUURELLA. (runo)
SYYSLAULU. (runo)
AALLOTTAREN JÄLJET.
SATU RUTIMOSTA JA PILVIPARRASTA.
SUOJELUSENKELI. Satu, kolme tapausta.
SAUL JA DAVID. (runo)
KIRKKAALLA JÄÄLLÄ. (runo)
VERNA ROOSA. (runo)
VALVAAN KYNÄ. (runo)
SAMPO LAPPALAINEN.
JOULULAULU. (runo)
SATU SEITSEMÄSTÄ SISARUKSESTA.
WARPUNEN JOULU-AAMUNA. (runo)
URHOLAN LINNA.
LINTU SININEN.

Koivu ja tähti
Pikkukaupunki
Välskärin kertomuksia 1
Välskärin kertomuksia 2
Välskärin kertomuksia 3

Helsingin sanomien artikkeli 9.1.2018 (tilaajien saatavissa lehden arkistosta) kertoo kuinka Topelius osasi ennustaa 1860 nykytekniikkaa ja Suomen tulevaisuutta.

Svenska litteratursällskapet i Finland on julkaissut runsaasti digitaalista Topelius-aineistoa. Tekstit ovat ruotsiksi, mutta sivuilta löytyy runsaasti myös vapaasti käytettävissä olevaa kuvamateriaalia.

Iltasatu.org-palvelusta löytyy kaksi Topeliuksen satua kuvitettuna: Adalmiinan helmi ja Vattumato.